Діяльність психологічної служби

Основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я дітей.

Одуд Віта Василівна

Графік роботи практичного психолога:

Понеділок   09:00-16:00

Вівторок     09:00-16:00

Середа       09:00-16:15

 Четвер       09.00 – 16.00

П’ятниця   09:00-15:00

Основні завдання психологічної служби:

  • сприяти повноцінному розвитку особистості учнів на кожному віковому етапі, створення умов для формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку, та подальшого професійного самовизначення.
  • забезпечити індивідуальний підхід до кожного учасника навчально-виховного процесу на основі його психолого-педагогічного вивчення;
  • здійснювати профілактику і корекцію відхилень в інтелектуальному і психофізичному розвитку учнів.

Шановні батьки та педагоги, запам’ятайте!

  • Якщо діти живуть в умовах постійною критики, вони навчаються осуджувати.
  • Якщо діти живуть в умовах ворожнечі, вони навчаються насильству.
  • Якщо дитину постійно висміювати, вона навчається зневажати себе.
  • Якщо дітей постійно соромити, вони навчаються почувати провину.
  • Якщо діти живуть в умовах толерантності, вони навчаються терплячості.
  • Якщо дітей підтримують, вони навчаються впевненості в собі.
  • Якщо вчинки дітей схвалюють, вони навчаються самоповаги.
  • Якщо діти живуть в умовах справедливості, вони навчаються бути справедливими.
  • Якщо діти живуть у безпеці, вони навчаються довіряти.
  • Якщо діти живуть із визнанням, вони навчаються дружелюбності. Вони знаходять любов на землі.

З повагою до Вас практичний психолог Тульчинського ліцею №1

Інформаційні матеріали для батьків

Поради для батьків: як підтримати та заспокоїти дитину під час війни . Під час війни діти потребують особливої уваги з боку батьків. Страх, тривога та нервове напруження – ці почуття особливо впливають на дитячу психіку. Як підтримати та заспокоїти дитину під час війни, щоб зменшити наслідки психологічної травми?

 1. Мінімізуйте перегляд новин з дитиною. В ідеалі, уникайте їх перегляду при дитині. Задля власного спокою можна поставити дедлайн на їх перегляд, уникаючи постійного моніторингу соцмереж.

 2. Говоріть з дитиною. Багато. Постійно. Це прекрасний інструмент, який можна взяти із собою в укриття. Намагайтеся бути максимально чесними та озвучуйте лише правдиві факти або те, в чому дійсно впевнені і у що вірите самі.

 3. Діти потребують тактильності. Іншими словами, намагайтеся обіймати їх якомога частіше. Для молодших дітей гарно спрацюють пальчикові ігри. Можна спробувати створити максимальне відчуття безпеки: обійміть дитину; ритмічними, проте не динамічними погойдуваннями рухайтеся вправо-вліво або вперед-назад; можна паралельно з цим погладжувати дитину або намугикувати якусь мелодію. І не важливо скільки Вашій дитині років: 4 чи 12…

 4. Не соромтеся говорити зі своєю дитиною про власні почуття та емоції. Ви живі! У Вас є емоції! Ви вчите дитину тому, що проявляти їх – це нормально.

 5. Прислухайтеся до дітей. Найчастіше, вони транслюють те, що переживають і відчувають мимовільно. Інколи, самі не розуміючи, що з ними відбувається. Дуже гарно спрацює повторення за дитиною її ж тверджень. Наприклад: «Ти злишся на … Так?», «Ти боїшся, що …» і т.д.

6. Спостерігайте за грою дитини. Саме в грі дитина проживає те, що свідомо прожити не в змозі. Гра може допомогти зрозуміти те, що дитина не зможе проговорити.

 7. Не втомлюйтеся повторювати дитині, що ви поруч, що ви її захищаєте, турбуєтеся про неї, що вона не самотня. Намагайтеся бути в зоні постійного доступу: фізично, по телефону, по відеозв’язку (у випадках, коли доводиться бути окремо).

 8. Дозвольте дитині брати із собою важливу річ або іграшку. Це створить додаткове відчуття безпеки. Якщо десь забувши лишатиме – нагадайте про неї. Якщо загубить – дозвольте посумувати, а, за потреби, запропонуйте обрати іншу для турботи.

 9. Не ігноруйте можливості створити символічні ритуали перед сном. Це може бути, наприклад, розмова на нейтральні або спільні теми або обійми із старшими дітьми. З молодшими дітьми може бути читання або складання казок, обійми та погладжування.

 10. Дозволяйте дітям знімати напругу в конструктивний спосіб. Це можуть бути найрізноманітніші ігри та техніки: – можна рвати або зминати папір; – гра в «паперові» сніжки; – можна «боксувати» м’яку подушку; – запропонуйте крик без крику: просимо дитину спробувати закричати, але без голосу (гучності); – «стаканчик крику» або «мішечок крику»: можна кричати, але лише направивши цей крик в мішечок або стаканчик; – ігри з водою (воду можна переливати із ємності в ємність) та піском.

Інформаційні матеріали для учнів

Що таке конфлікт і як з нього вийти

Люди за характером, за темпераментом і багатьом іншим критеріям неоднакові, тому вони по-різному сприймають ситуацію, в якій опиняються. Людина, наскільки б безконфліктною вона не була, не в змозі уникнути розбіжностей з оточуючими. Скільки людей – стільки думок, і інтереси різних людей вступають в протиріччя один з одним. Різниця в сприйнятті часто призводить до того, що люди не погоджуються один з одним з певного приводу. Ця незгода виникає, коли ситуація дійсно носить конфліктний характер. Конфлікт визначається тим, що свідома поведінка однієї зі сторін (особистості, або групи) порушує інтереси іншої сторони. Поняття конфлікту має безліч визначень і тлумачень, але всі вони підкреслюють наявність протиріччя, яке приймає форму розбіжностей, якщо йдеться про взаємодію людей. Як визначити конфлікт, як поводитися у конфліктних ситуаціях, як навчитися виявляти причини й вирішувати конфлікти – про це ми будемо говорити на сьогоднішньому занятті. Конфлікт (від лат. Conflictus – зіткнення) – це відсутність згоди між двома або більше сторонами, які можуть бути конкретними особами або групами. Кожна сторона робить все, щоб прийнята була її точка зору і мета, і заважає іншій стороні робити те ж саме. Коли люди думають про конфлікт, вони найчастіше асоціюють його з агресією, погрозами, суперечками, ворожістю і т. п. В результаті існує думка, що конфлікт – явище завжди небажане, що його слід негайно вирішувати, як тільки він виникає. Але в багатьох ситуаціях конфлікт допомагає виявити різноманітність точок зору, дає додаткову інформацію, допомагає виявити більше число альтернатив або проблем. Якщо конфлікти сприяють прийняттю обгрунтованих рішень і розвитку взаємовідносин, то їх називають конструктивними. Конфлікти, що перешкоджають ефективній взаємодії і ухваленню рішень, називають – деструктивними. 80% конфліктів виникає крім бажання їх учасників. Відбувається це через особливості нашої психіки і того, що більшість людей або не знає про них, або не надає їм значення. Головну роль у виникненні конфліктів відіграють так звані конфліктогени. Конфліктогени – це слова, дії (або бездіяльності), що можуть призвести до конфлікту. Велика небезпека виникає з ігнорування дуже важливої закономірності – ескалації конфліктогенов. Полягає вона в наступному: на конфліктоген на нашу адресу ми намагаємося відповісти більш сильним конфліктогеном, часто максимально сильним серед всіх можливих. Вирішення конфліктів і стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях. Люди неминуче будуть конфліктувати і не погоджуватися один з одним. Це, повторював Карлсон , «справа житейська», але аж ніяк не привід для сварок. Пристрасний сперечальник Вольтер любив говорити співрозмовнику, що в корені не згоден з його думкою, але готовий віддати життя за те, щоб він міг її висловити. Коли людина потрапляє в конфліктну ситуацію, для більш ефективного вирішення проблеми йому необхідно вибрати певну стратегію і стиль поведінки. Психологи виділяють п’ять типових стилів поведінки в конфліктних ситуаціях: конкуренція; ухилення; пристосування; співробітництво; компроміс. Розглянемо більш докладно ці стилі. Стиль конкуренції. Ви намагаєтеся в першу чергу задовольнити власні інтереси на шкоду інтересам інших, змушуючи інших людей приймати ваше рішення проблеми. Для досягнення мети ви використовуєте свої вольові якості, і якщо воля ваша достатня, сильна, то вам це вдається. Це може бути ефективним стилем в тому випадку, якщо ви володієте певною владою, і ви знаєте, що ваше рішення чи підхід у даній ситуації правильні, і ви маєте можливість наполягати на них. Ось приклади тих випадків, коли варто використовувати стиль конкуренції: – Ви маєте достатній авторитет для прийняття рішення; – Рішення необхідно прийняти швидко, і ви маєте достатньо влади для цього; – Ви відчуваєте, що у вас немає іншого вибору і що вам нема чого втрачати; – Ви знаходитесь у критичній ситуації, яка вимагає миттєвого реагування; – Ви повинні прийняти нестандартне рішення, але зараз вам необхідно діяти і у вас достатньо повноважень для цього кроку. Коли ви використовуєте цей підхід, ви можете бути недостатньо визнаним, але ви завоюєте прихильників, якщо він дасть позитивний результат. Стиль ухилення. Реалізується тоді, коли ви не відстоюєте свої права, не співпрацюєте ні з ким для вироблення рішення проблеми або просто ухиляєтеся від розв’язання конфлікту. Ви можете використовувати цей стиль, коли зачеплена проблема не настільки важлива для вас, коли ви не хочете витрачати сил на її рішення або коли ви відчуваєте, що знаходитеся в безнадійному становищі. Типові ситуації, в яких рекомендується застосовувати стиль ухилення: – Результат не дуже важливий для вас або ви вважаєте, що це настільки тривіально, що не варто витрачати на нього сили; – У вас важкий день, а рішення цієї проблеми може принести додаткові неприємності; – Ви хочете виграти час; – Ситуація дуже складна, і ви відчуваєте, що вирішення конфлікту зажадає занадто багато від вас; – У вас мало влади для вирішення проблеми; – Ви відчуваєте, що в інших більше шансів вирішити цю проблему. Стиль пристосування. Він означає, що ви дієте з іншою людиною, не намагаючись відстоювати власні інтереси. Ви можете використовувати цей підхід, коли результат справи надзвичайно важливий для іншої людини і не істотний для вас. Він не підходить, коли ви відчуваєте, що інша людина не збирається в свою чергу поступитися чимось або що ця людина не оцінить зробленого вами. Найбільш характерні ситуації, в яких рекомендується стиль пристосування:

 – Вас це не особливо хвилює;

 – Ви хочете зберегти мир і добрі стосунки з іншими людьми;

 – Ви розумієте, що правда на вашому боці;

 -У вас мало шансів перемогти;

 – Ви вважаєте, що інша людина може отримати з цієї ситуації корисний урок, якщо ви поступіться його бажанням. Стиль співробітництва. Найбільш ефективний стиль, але і найбільш важкий. Якщо ви обидва розумієте, в чому полягає причина конфлікту, ви маєте можливість разом шукати нові альтернативи чи вибрати прийнятні компроміси. Такий підхід рекомендується використовувати в описаних нижче ситуаціях:

 – Вирішення проблеми дуже важливе для обох сторін, і ніхто не хоче повністю від нього усунутися; – У вас тісні, тривалі й взаємозалежні відносини з іншою стороною;

 – У вас є час попрацювати над виниклою проблемою;

 – Ви й інша людина обізнані про проблему, і бажання обох сторін відомі;

 – Обидві втягнуті в конфлікт сторони мають однакову владу або ігнорують різницю в положенні для того, щоб на рівних шукати вирішення проблеми. Обидві сторони повинні затратити на це деякий час, вони повинні вміти пояснити свої бажання, висловити свої потреби, вислухати один одного і потім виробити альтернативні варіанти вирішення проблеми. Стиль співробітництва серед інших найважчий, проте він дозволяє виробити найбільш задовольняючі обидві сторони рішення у складних і конфліктних ситуаціях. Стиль компромісу. Ви трохи поступаєтеся в своїх інтересах, щоб задовольнити їх частково, і інша сторона робить те ж саме. Як при співпраці, ви не шукаєте приховані потреби і інтереси. Ви розглядаєте лише те, що говорите один одному про свої бажання. Типові випадки: – Обидві сторони мають однакову владо і мають взаємовиключні інтереси; – Вас може влаштувати тимчасове рішення; – Ви можете скористатися тимчасовою вигодою; – Інші підходи до вирішення проблеми виявилися неефективними; – Задоволення вашого бажання має для вас не занадто велике значення, і ви можете дещо змінити поставлену спочатку мету; – Компроміс дозволить вам зберегти взаємини, і ви віддаєте перевагу отримати хоч щось, ніж все втратити. Коли ви намагаєтеся прийти до компромісного рішення з кимось, вам слід починати зі з’ясування інтересів і бажань обох сторін. Після цього необхідно позначити область збігу інтересів. В ідеальному випадку конфлікт сам підказує нам стиль поведінки. Важливо зрозуміти, що кожен з цих стилів ефективний тільки в певних умовах і жоден з них не може бути виділений як найкращий. Найкращий підхід буде визначатися конкретною ситуацією, а також складом вашого характеру. Справжній конфлікт часто проявляється при спробі переконати іншу сторону. Людина може спробувати переконати інших прийняти її точку зору або заблокувати чужу за допомогою таких засобів, як примус, винагорода, звернення до традицій, експертною оцінкою, переконання. Відповідайте собі чесно, в чому ви більше зацікавлені, що для вас реально важливіше – придушити противника, самоствердитися або вирішити проблему? Потрібно зрозуміти, що за великим рахунком абсолютно не важливо, наскільки праві ми і помиляються вони. Якщо ні мета, ні відносини не є для нас особливо важливими, розумніше ухилитися від конфлікту. На мою думку конфлікт, як і хвороба, легше попередити ніж лікувати. Потрібно намагатися робити упор на позитивні думки і оцінки, пам’ятаючи, що всі люди більш прихильно приймають позитивну інформацію, а не негативну, яка часто призводить до конфліктних ситуацій. Істотно знижує ймовірність виникнення конфліктної ситуації поважна манера розмови. «Додавання» чемності не знижує визначеності прохання, але багато в чому перешкоджає появі в співрозмовників внутрішнього опору, сприяє зняттю негативних емоцій. Хорошим засобом попередження конфлікту служить уміння слухати співрозмовника. Від того, наскільки співрозмовнику надана можливість висловитися, багато в чому залежать його довірливість. Ні в якому разі не допускати при діловому спілкуванні виникнення суперечок, так як під час суперечки людині рідко вдається зберегти самовладання і гідність. Сперечаючись, ми починаємо гарячкувати і, самі того не помічаючи, робимо образливі зауваження та допускаємо прикру грубість.

Якщо тебе ображають у школі

Напевно, в кожного з нас у пам’яті залишилися спогади про якого-небудь нещасного однокласника, якого ображали та дражнили однолітки. ЩО ПОТРІБНО ЗРОБИТИ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ: Люди, які ображають інших можуть чіплятися до будь-кого. Тому потрібно знати, як справлятися з ними. Ось декілька правил поведінки в таких випадках.

 • Коли ти плачеш, галасуєш або тікаєш, кривдник отримує задоволення і розважається за твій рахунок. Дивись йому в очі, тримайся прямо та впевнено. Спокійно піди.

 • Постарайся не виходити з себе. Зберігай спокій.

 • Говори повільно, чітко та твердо.

 • Якщо до тебе чіпляються, старайся не залишатися наодинці з кривдником. Попроси друзів бути поруч.

 • Подумай, чи можна запобігти зустрічі з кривдниками. Можливо, необхідно виходити раніше чи пізніше, обирати іншу дорогу.

• Не бери з собою гроші або дорогі речі, не хвастайся ними.

• Якщо тобі дали кумедне прізвисько, постарайся віднестися до нього з гумором. Не бійся посміятися над собою.

 • Якщо прізвисько образливе, не нервуйся. Твердо скажи кривднику, що в його словах немає нічого дотепного.

 • Ніколи не погрожуй кривднику.

 • Не бійся сказати про те, що до тебе чіпляються. Краще сказати про це дорослим. У школі ти можеш сказати про це класному керівнику, соціальному педагогу або психологу. Вдома ти обов’язково повинен сказати про це батькам. Це не означає «ябіднічати»!

 • Не потрібно соромитись того, що до тебе чіпляються. Через це проходять багато людей. Справа в тому, що НЕ ТИ ПОГАНА ЛЮДИНА, а ТВОЇ КРИВДНИКИ НЕ ВМІЮТЬ НОРМАЛЬНО СЕБЕ ВЕСТИ. ПАМЯТАЙ: Якщо ти не терпиш образи, а намагаєшся змінити ситуацію, ти викликаєш повагу.

Інформаційні матеріали для педагогів

Психологічні умови створення ситуації успіху на уроці

      Психолого – педагогічні прийоми, які сприяють створенню ситуації успіху на мотиваційному етапі навчальної діяльності:

 1. Ефект Розенталя, або „ Ефект навіювання”: „ Ти це можеш”, „ Тобі це вдається” тощо. Якщо педагог буде переконувати учнів у реальності успіху, то успіх прийде. Англійський учений Стоуенс  довів, що учні, яких заохочували, досягли значно більших успіхів, ніж ті, кого ніяк не заохочували.

 2. Прийом „Емоційне  прогладжування” – констатація будь-якого факту успіху, прищеплювання дитині віри в себе, відкритість учителя для довіри і співчуття.

 3. Прийом „Анонсування” – репетиція майбутньої дії, яка створює психологічний настрій на успіх перед класом. Це можуть бути додаткові індивідуальні заняття з окремими учнями. Добре заздалегідь оголосити приклади запитань самостійної роботи чи назвати прізвища учнів, яких не передбачається опитувати на наступному уроці (або навпаки), можна провести пробну контрольну роботу тощо. Психолого-педагогічні прийоми, які сприяють створенню ситуації успіху на організаційному етапі навчальної діяльності:

 1. Прийом „Даю шанс” – це заздалегідь підготовлена педагогом ситуація, в якій учень отримує можливість зненацька для себе розкрити свої можливості.

 2. Прийом „Рушай за нами”. Алгоритм цього прийому такий:

 • діагностика інтелектуального фону колективу;

 • вибір інтелектуального спонсора;

 • фіксація результату та його оцінка. Наприкінці цей прийом реалізується за допомогою окремих учнів, які „ведуть” за собою невстигаючих.

 3. Прийом „Емоційний сплеск” корисний дітям, які емоційно реагують на похвалу і критику. Завдання вчителя – у кожного учня вивільнити енергію, ініційовану теплим словом підтримки вчителя.

 4. Прийом „Навіювання” побудований на точному розрахункові, в якому головне – вибір гносеоносія, тобто джерела інтелектуального збудження. Алгоритм прийому такий:

• реалізована або несподівана радість учня;

• підтримка педагога;

•„збудження” окремих членів колективу (наприклад, створення ситуації змагальності);

 • поява нових стимулів для саморозвитку кожного.

 5. Прийом „Еврика”. Створюються умови, за яких дитина, виконуючи навчальне завдання, несподівано відкриває в собі невідомі досі здібності. Завдання вчителя – помітити це глибоко особисте відкриття, всіляко підтримати дитину, поставити нову мету і надихнути на її досягнення. Допомога вчителя у створенні ситуації відкриття має бути ненав`язливою, прихованою.

6. Прийом „Навмисна помилка”. Можна застосувати з урахуванням віку і знань учнів на відомому матеріалі, що використовується як опорні знання. Створюючи ситуації успіху на етапі організації навчальної діяльності, слід пам`ятати про два основні правила:

 • формування свідомого ставлення до результату навчальної діяльності має слугувати перетворенню результату на мотив для нової пізнавальної діяльності;

 • у кожної дитини є задатки, які можуть  розвинутися у здібності.

Рекомендації

Про особливості віку п’ятикласників

 1) період 10-12 років – час переходу від мислення, заснованого на оперуванні конкретними уявленнями, до мислення теоретичного, від безпосередньої пам’яті до логічної;

 2) в інтелектуальній діяльності школярів у період отроцтва підсилюються індивідуальні особливості розвитку, що пов’язані з розвитком самостійного мислення, інтелектуальної активності, творчого підходу до вирішення задач;

 3) центральне особистісне новоутворення цього періоду – становлення нового рівня самосвідомості, Я-концепції, що виявляється в прагненні зрозуміти себе, свої можливості й особливості, свою подібність з іншими людьми і свою відмінність – унікальність й неповторність;

 4) радикальні зрушення в соціальному розвитку відбуваються саме в 10 років, коли з’являється потреба у визначенні свого місця в соціумі, отримання суспільного визначення. Основні задачі розвитку учнів у п’ятому класі:

 • оволодіння базовими шкільними навичками й уміннями;

• формування загально навчальних умінь та навичок, уміння вчитися;

 • розвиток навчальної мотивації, формування інтересів;

 • розвиток навичок співробітництва з однолітками, вміння змагатися з іншими, правильно і різнобічно порівнювати свої результати з успіхами інших;

 • формування вміння домагатися успіху і правильно ставитися до власних успіхів і невдач, розвиток упевненості в собі;

 • формування уявлення про себе як про успішну людину з великими можливостями розвитку. У середній школі докорінно змінюються умови навчання. Більшість дітей переживає цей перехід як важливий крок у їхньому житті. Для багатьох дітей цей перехід є показником дорослішання. Крім того, певна частина дітей сприймає такий перехід як шанс заново почати шкільне життя, налагодити несформовані стосунки з педагогами або виправити ті стосунки, які їх не влаштовують. Діти очікують змін, сподіваються, що їм у школі стане цікавіше. Вчителям слід не забувати про різницю між п’ятикласниками та іншими учнями середньої школи. Великі вимоги до них найчастіше виявляються їм не під силу та ускладнюють адаптацію до середньої школи. У цей час у школярів дуже сильно виражене емоційне ставлення до навчального предмету (свою здібність до предмету дитина оцінює не з позицій своєї реальної успішності, а – з суб’єктивного ставлення до нього). Тому важливим є те, щоб заняття викликали в учня позитивні переживання. При цьому необхідно орієнтувати дітей на вироблення об’єктивних критеріїв успішності і неуспішності, прагнення перевірити свої можливості і знаходити (за допомогою дорослих) шляхи подальшого їх розвитку і удосконалення. Учні п’ятих класів особливо чутливі до демократичного (на відміну від ліберального чи авторитарного) стилю керівництва з боку дорослого: коли він виявляє ініціативу, задає деякі рамки їхньої діяльності, але при цьому дозволяє учням самим приймати рішення, не встановлює покрокового контролю. Слід враховувати, що у п’ятикласників є сильною потреба у спілкуванні з однолітками, тому вони охоче відкликаються на групові форми роботи з активними та інтерактивними методами навчання, де є можливість суперничати, вигравати.

Стоп булінг

Інклюзивна освіта

НАШЕ ЗВЕРНЕННЯ ЗАРАЗ ДО ВСІХ БАТЬКІВ 🙏 Шановні батьки, прошу підтримати дітей. Поговоріть з ними про те, що відбувається – не мовчіть, вони все читають та дивляться у соцмережах. Поясніть про те, що є фейкові новини, яким не можна вірити. Варто постійно повторювати, що все буде добре, військові працюють заради безпеки українців та ВИ ПОРЯД🙏 Важливо, щоб діти відчували себе у безпеці завдяки вашій підтримці. І надважливою метою дорослих зараз – зберегти психологічне здоров’я наших дітей, тому ми не маємо права панікувати. Сподіваємось на краще 🙏🇺🇦

У надзвичайній ситуації батьки можуть зосередити увагу навколо маленьких дітей. Але для підлітків підтримка також є надзвичайно важливою.Шукайте способи спілкування з підлітками:🔹 Спитайте, про що він чи вона переживають, про що думають.🔹 Декілька простих підбадьорливих слів допоможуть підлітку почуватися комфортніше, щоб поділитися почуттями з вами.🔹 Будьте відвертими: розкажіть, що теж відчуваєте сильний стрес та поділіться, як переживаєте складні емоції.🔹 Разом із підлітками складіть список нових рутинних справ, які ви можете робити разом, і занять, які можливі в надзвичайній ситуації.